LIVE YOUR DREAM

Alles is donker om mij heen. Ik zit superstrak met schouderbeugels vastgeklemd en kan geen kant op. Of toch? Ineens gaat het los… Met een duizelingwekkende snelheid (dat voel ik maar dat zie ik niet) rol ik door de ruimte. Ga ik naar beneden of omhoog? Binnen een paar seconden staat de wereld op zijn kop. Ik ben volledig overgeleverd aan de natuurwetten en meer dan eens maakt de ‘air-time’ mij gewichtsloos. De adrenaline spuit mij uit de oren. Het is alsof ik in een roller coaster zit… sterker nog: ik zit in de ‘Space Mountain’, één van de populairste topattracties van Disney’s Magic Kingdom in Orlando, USA. Als ik er uitkom en na een kwartiertje uitgeduizeld ben vraag ik mij af hoe ik hier ook al weer in terecht ben gekomen. En dat zal u misschien ook wel willen weten… waarom laat een serieuze ondernemer en CEO van een gerespecteerd bedrijf als DMT zich in het pikkedonker in een klein karretje met dwingende g-krachten alle kanten op sturen? Tja… dat is een heel verhaal.

Het begint er mee dat ik nog een schuld had in te lossen bij mijn, inmiddels volwassen, kinderen. Ooit had ik ze beloofd met hen naar Euro Disney Parijs te gaan maar dat is er nooit van gekomen. Ik gebruikte destijds het excuus: “Papa is te druk”. De werkelijke reden was anders. Ik had er helemaal geen trek in om naar zo’n pretpark te gaan en dan als vee in de rij minstens een uur achter de staart van een ander aan te moeten kringelen totdat je eindelijk in de attractie wordt toegelaten en je na een paar minuten ‘lol’ weer wordt losgelaten. “Niets voor mij”, dacht ik. De andere reden: ik was nu met mijn gezin op vakantie in Amerika en wil je het land écht leren kennen dan kun je (letterlijk) niet om de pretparken heen. Dus Orlando hoor je ook ‘te doen’ en ach… ‘what the hell’, het is toch vakantie?

Wij stallen onze huurSUV op één van de 15.000 (!) parkeerplekken. Dat alleen al is een attractie, alles is tot in de perfectie geregeld. Honderden mensen komen van alle kanten toestromen maar even soepel en snel zijn ze binnen. Eenmaal door de veiligheidspoortjes en na de tassencontrole (alsof je gaat vliegen) sta ik wat vreemd om mij heen te kijken. Ik ben beland in een droomwereld maar het is realiteit: ‘The American Dream in Optima Forma’. Aan alles is gedacht en vooraf onderzocht. Psychologen, gedragswetenschappers, veiligheidsspecialisten – ‘you name it’ – zijn er allemaal aan te pas gekomen om de mensenmassa zo snel maar zo prettig en veilig mogelijk de attracties in te loodsen. De lange wachtrij en het kringelen, wat ik zo vreesde, valt erg mee. De bordjes die de wachtminuten aan geven – ’70 minutes’ – zijn zo geplaatst dat het in werkelijkheid ‘slechts’ vijftig minuten zijn. En tijdens het kringelen worden wij professioneel vermaakt en afgeleid door ‘visual effects’ en ‘surprises’. En ja… de attracties. Allemaal meer dan de moeite van het wachten waard, ‘amazing’, dat kan alleen maar in Amerika. De themaparken in Orlando zijn bijna niet te tellen. Een miljardenindustrie waarbij amusement tot in de perfectie is omgezet in business. En, zoals veel in Amerika, alles is groot, of groter en op z’n grootst. Of het nu een achtbaan is of een hamburger, een beker cola of een parkeergarage, ‘It’s all BIG’.

Zoals ik mijn vooroordeel over pretparken moest bijstellen heb ik eigenlijk mijn hele beeld over ‘the USA’ moeten aanpassen. Ik hoefde er ‘vroeger’ écht niet naar toe: die poppenkast, die betweters, dat geschreeuw, die zelfverheerlijking en het overdadig consumptiegedrag, ik heb er niets mee. Totdat DMT in 2015 een eigen vestiging in Portland, Oregon opende was ik nog niet in Amerika geweest. Inmiddels heb ik meerdere bezoeken aan de ‘grootste economie ter wereld’ gebracht, zowel zakelijk als privé, en het land is toch anders dan ik dacht en inspireert mij als ondernemer enorm. Ik reed achter een auto met een bumpersticker: “Don’t dream your life but live your dreams”. Dat zegt alles over de Amerikaanse mentaliteit. En de voorbeelden zijn te over. In New York wil ik een taxi. Op de Uber-app vul ik in: 4 passagiers, 4 koffers, waar ik sta, waar ik naar toe wil en ik krijg vrijwel direct een reactie: je hebt keuze uit Jack of John (‘read the reviews’) met een SUV of een sedan en ze zijn in zes minuten bij mij. Heb ik zin in eten? Dan open ik Uber Eats en heb ik keuze uit een wereldmenu dat in korte tijd bij mij wordt bezorgt. Veel succesvolle ‘techreuzen’ zijn als start-up in Silicon Valley begonnen. Het is dé plek waar de talentvolle ‘nerds’ en creatievellingen uit vele landen van de wereld elkaar inspireren tot geniale ideeën en die dankzij durfkapitaal van beleggers en ondernemers deze succesvol ten uitvoer kunnen brengen. Ik stond op Time Square in New York en keek omhoog naar de meer dan indrukwekkende lichtreclames en wolkenkrabbers en voelde mij als in een filmdecor en had de gedachte: ”Hier is ‘the sky’ werkelijk ‘the limit’. Maar je moet het in Amerika wel zélf doen.

En Amerika is meer. De verscheidenheid van landschappen, de oneindige horizon, de natuur. Groot en veel. Maar de Amerikanen lijken zich niet zo druk te maken over het milieu. Ze leven hier nog volop in een lineaire economie. De benzineprijs is laag en de auto’s niet zuinig in gebruik. Je struikelt over de achtcilinders. Er rijden daar minder Tesla’s rond dan in Europa. Uitzondering is de staat Californië, die lijkt zich meer bewust van de realiteit en de noodzaak voor verandering en de keus voor duurzaamheid. Daar ligt onder andere ook een grote markt voor ons voor bio-methaan installaties. En dat is ook weer Amerika, áls zij dan een installatie kopen dan ook gelijk een die vijf keer zo groot is. Het is een land van uitersten. In de op zeeniveau gelegen eilandengroep Florida Key’s, waar in 2017 de orkaan Irma bijna alles weg vaagde, is veel alweer opgebouwd. Ik zie informatieborden die waarschuwen voor mogelijke natuurrampen: ‘WARNING for Tsunami’ of ‘WARNING Hurricane Season’ en als die komen moet je gewoon maken dat je weg komt. Preventief dijken bouwen, een Delta-plan? Nee, dat doen wij Nederlanders maar niet de Amerikanen. ‘Shit Happens’ en dan zien ze wel weer. Een hele andere mentaliteit.

Maar de belofte naar mijn kinderen ben ik nagekomen en in mijn koffer heb ik een flinke dosis reflectie en inspiratie meegenomen. Ik kan het wel gebruiken voor ons werk aan een schone en welvarende toekomst. Want, zoals Walt Disney al zei: “Times and conditions change so rapidly that we must keep our aim constantly focused on the future”.

Erwin Dirkse – CEO DMT Environmental Technology